24 February, 2013

Restoran Hasan Ong

Hye..Assalamualaikum..

Yeayyyy makan dan makan lagi....ni citer weekend haritu and macam biaselah weekend tak menyempat nak update blog so hari kerje baru sempat aku nk tulis2 dekat blog ni...Makan kali ni ditaja oleh Birthday boy iaitu Ayah Tia...Grasiaz moji2 dekat Abg Olie sebab belanje kami sefamily makan thank you so much...! 

Makan kali ni kami pilih dekat Kota Tinggi even kami duduk Kota Tinggi tapi memang jarang giler pergi bandar Kota Tinggi terutama untuk makan2 dari rumah dekat Taman Kota Jaya smpai lah dh berpindah ke Sri Saujana memang tak pernah makan kat sni dari kecik lalu je depan kedai ni dah umur macam ni baru dapat makan kat sni padahal Restoran Seafood yg jauh2 dh pernah rasa kakakak kesian tak korang tgk hahhahha ...

Sebenarnye aku memang dah plan dlm hati akhir bulan ni nk belanje diowg makan and aku dh select kedai ni tapi tup..tup..aku dpt berita ada orang nk belanje plak so aku trs la suggest restoran ni kikikiki so weekend ni kpd Ahli Keluarga ku yg baca blog ni silalaah la blek Saujana nnt saya belanje plak ok! kte bersteamboat..yang baca blog ni je ye...yg tau dari mulut harap maaf tak trmasuk dalam senarai buahahahha..time dalam kete mak aku cakap.."dah lama tak pergi makan luar memang mak plan nk ajk pergi makan pun skali abang olie nk belanje"...tgk aku pun ada niat nk ajk makan luar and mak aku pun teringin skali ada orang lain plak offer nk belanje so instinct tu memang kuat laaaaaaaaaaaa...

ooo ye nama Restoran Hasan Ong,tgk dari nama mesti dah tau kan masak ala2 apa?? mesti lah ala2 Chinese..so kali ni kami memilih untuk merasa Seafood Chinese Style..


Acara dimulakan dengan bacaan doa selamat..Everytime birthday sapa2 abah akan hadiahkan kami dengan bacaan doa selamat..Tq abah semoga doa2 itu dimakbulkan oleh Allah..Amin.. Punyalah jauh baca doa kat umah jamuan makan kat Kota Tinggi kakakaka..haa mak and abah baru balik dari keje kat Kulai sebab tu la mak anggun berjubah...time ni Family Tia pun baru sampai rumah..so after maghrib trs keluar..

 Tengok budak tenit ni..orang baca doa die g panjat2 tangga..pantang tau sekarang tempat kegemaran die adalah tangga,stand kipas and buaian die...bilalah budak tenit ni nk berjalan dok sabor auntie hehehe..

 Dah sampai pun....sapa2 nk booking dlu boleh lah call no tu..tapi Restoran die senang je depan Bank Islam dekat dgn pejabat kerajaan Kota Tinggi..

 All Black yooo..!!! Restoran ni sempit so untuk makan santai2 memang susah la sebab kang ada je orang lalu lalang..kalau dekat Gelang Patah and Senibong tu boleh rilek2 kan...so environment tak berapa selesa laaa..
 Budak tenit ni bising mulut die pot pet...pot pet...kemain lagi budak tecik ni tau..dh ikut tatak Dania..

 Daging rusa sizzling masak pedas...daging die lembut sedap tapi sikit je portion die yang bnyk bawang bukannye daging..and takde la berapa pedas tapi not bad laa..
 Butter Prawn...ermmmm tak berapa nk butter sgt laaa macam goreng ngan tepung gitu..tapi udang die besar2 so puas laa makan...
Sayur cap cai ntah apa ntah tak sure plak nama die...yang ni bolehlaaaa..
Air longan dengan kelapa laut...sedaknyeeeeeeeeeeeeeeeeee...





 Sotong goreng tepung...ni sedap sebab tepung die tak berapa banyak and tepung die pun lazat...nyummy..

 Sup sirip ikan Yu......Tak berapa meninggalkn kesan sangat la sebab ktwog pernah makan dekat Sunway Hotel tu lagi power..Even dh lama dah kami makan tapi aku tetap dapat ingat rasa die mcmana..memang sedap melampau...! yang ni die takde rase "sesuatu" die rase biase2 je la...

 Ketam masak telur asin....Ketam die tersgtlah comel2...and isi pun sikit je maybe time ktwog pergi ni bulan tak penuh kot.....
Ikan Siakap masak 3 rasa..Die pakai sos biasa je so tak kick sgt la kalo makan bnyk2 sos die macam muak jugak la...tapi mak aku cakap,ni mak aku tau yang cakap bukan aku! "eni masak lagi sedap ni biasa2 je..." ooooohoiiiiii mak i puji oiii mana nak dpt pujian macam tu???? kakakak bangga i kjp tau!

Sebelum
 Selepas......
Siap tapau sebab ada yang tak habis....haaa tgk meja ktowg mak memang jenis macam ni pergi la mana2 die akan tolong kemas skali meja tu senang je pekerje tu nanti die tinggal angkut je...untunglaaaa dapat customer macam bonda gue....!

Review: Makanan die so-so je lah bagi kami yg tekak melayu asli ni sebab tau2 je lah kan kalo Chinese Style mesti masak guna tepung jagung bnyk lepas tu tak berapa nk pedas sgt....Better kalau nk makan Seafood yg best dkt Johor ni dekat Gelang Patah atau Senibong kot...tapi Senibong aku tak pernah rasa lagi tapi diowg dh pernah makan..sampai hati mak tinggalkan anak tercinta ni time g makan kat Senibong dlu...uwaaaaaaaaaaaaaaaaaa...dekat Stulang pun tak pernah try lg nanti lah kalau ada masa...

-read till end-

























Alhamdulillah rezeki Allah nk bagi so apalagi ingat2 lah orang di sekiling kte ye dok??? tanpa mereka siapalah aku?????????????????? kakakakak emosi plak kan???
So jgn lupa kepada Ahli keluarga ku yg baca entry ni!! weekend ni balik umah turn saya pulak treat uolls...

1 comment:

  1. hohoho...meh nak komen..
    sakit kepala tgk keja byk..kat umah xleh on9 plak..kt on9 dr tbk je la..
    nk blnje eh?nk nk..tgu kami blk..hahaha
    sayur tu nama dia tofu with capcai..hahaha..hentam sajela labu..!

    ReplyDelete