07 April, 2015

Tempat Makan di area JB..

Assalamualaikum..

Aku kalau nak keluar makan akan jadi habit untuk google or tgk ig dlu tempat2 best or restoran sedap di sekitar JB ni sebab aku tak suka repeat kedai yang sama selalunya mesti akan try tempat2 yang baru..pastu mesti akan keluar cerita yang tak update contohnye cari char keuw teow sedap di jb nanti keluar la macam2 tapiiiii semua nye outdated tahun 2010 laaa 2009 laaa sugguh lama kang dah smapai2 tempat yang dituju skali takde kedai nye kan sebab dah lama sangat..so aku pun terpanggil untuk share tempat2 yang boleh korang try atau korang tak nak try makan diarea2 JB ni...

Big Food (Nong Chik)

First time datang sni nak try bnde lain dari yang lain...so kami pun try la

 Creme Brule...tak berapa manis sangat and tak berapa lemak...bagi aku kne manis skt kot baru la seimbang..ni aku rase laaaa sebab aku makan tak habis pun...

Ni apa ea namanye lupa laaaa..tapi yang ada kat situ ayam, sosej, bakon, mashed potato, and apa ntah lagi tu...portion yang besar boleh divide 2 orang...aku tak makan sgt dish ni sebab ada dish sndri kan so nyamah2 je....


Ni haaa buat pertama kalinyaaa nak try risotto...aku memang tak pernah try tapi oleh kerana Hanis Zalikha dah penah try ni kat sni so aku pun nak try gak sedap ke idok rase die....Risotto ni adik beradik kanji so die macam barli cmpur nasi hehehheh....pastu cara masak memang macam tu kot dlu penah tgk Masterchef semua masak macam ni....keseluruhan rasa die tawar dan tak berapa nak kick sgt yelah tekak orang melayu kan kalau boleh nak rase masin, pedas, manis skt..tapi yang ni tawar....

Boleh nak dikatakan kat sni portion semua dish besar2 aku tgk orang belakang order spaggeti kemain melambak kat pinggan mesti kenyang giler lps tu...dan harge standard berbaloi ngan portion..

Cookies & Ginger (Adda Height)

Dekat area Adda Height ni banyak resto2 yang baru nak bukak dan aku memang suke la sebab dekat je tak terlalu kat bndr JB sangat dan semestinye tak jem...Kali ni makan ngan whole family...aku memang dah prepare duit bnyk skt..skali makan bnyk2 RM200 je...eh murah ni untuk western food dan ditempat yang selesa macamni...we likeee..

 Bukak selera dengan Nanchos ni....sedappppppppppppp!!!

 Ni chiken chop with rice kalau tak silap....ni pun boleh tahan dan kenyang..

 Ni quarter Chiken apa ntah...ni aku punya....ni pun kenyang dan boleh thn sedap...
 Alamak dah tak cantik dh sebab dah kne amik oleh icha before aku tangkap gmbr...ni Fish & Chip untuk budak2..share 3 orang banyak jgk portion die...
 Ni lamb shoulder kalau tak silap...not bad laaaa...
 Ni apa aku lupa...ke ni Marina Spegetti..entah la cik enie lupaaaaaaaa....tapi kamu tgk je la ye gmbr die....kalo nak order macam ni kat waiter tu ko tnjk la gmbr ni hahahhaha...
Steak...ayah Tia punya...tak sempat nak rase..

 Marinara Spagetti Mak rah punya...banyak sangat ko!! memang tak abis...pastu die macam letak ikan sardin skt nak rasekn marina tu..
 Cheezy Spagetti kalau tak silap...very cheesy boleh muak kalau makan banyak2...
 Habis sudah!!!! tapi tu pun ko makan aku punya...aku makan ko punya...kalo makan sorang2 mst tak abis smpai muntah2 lagi...hahhahahha

 Keseluruhannyee boleh dikategorikan sebagai berbaloi ngan harge dan portion die....sedap tu boleh diterima dek anak tekak kami semua so kira ok la...family ktowg bukan jenis yang memilih kalau tak sedap langsung tak sentuh...tapi nak dikategorikan sedap sangat tu biasa je kot...aku tak reti nak cakap sedap sangat sebab tekak masing2 kan..so kalau korang nk try makan kat sni boleh jeee...

Tooplates (BBU Belakang Jakel)

Restoran ni memang akan offer diskaun ones ko dh penah makan kat sni...so kakak aku dah penah makan kat sni then die dapat diskaun untuk certain dishes tu yang datang sni balik semula...

 Chiken Chop..ada chkn mcm biase then fries skt and sayur skt...

 I punya Lamb chop with spaggeti..giler ko mana nak mkan spageti mana nk telan kambing....saya tak habis sebab bnyk nooo...sos die boleh pilih so terpulang kat korang...
Burung puyuh with spagetti...spagetti die sama je...sos pun lebih kurang tapi macam susah skt la dan tak berapa puas mkn burung puyuh ni kecik dan isi pun tak bnyk...mcm a bit rugi gak la...rase die mcm burung puyuh goreng biase je tak de la sedap sgt biase2 je...

Adalagi ktowg amk cake tapi tok Tia and aku pun tak berani nak makan sebab Tia punya kang mengamuk bdk kecik tu mkn makan die...pastu order mushroom soup tok ami...sedap soup ni abis mkn..aku pun sebat skali dappp...

Keseluruhan harga die lebih kurang je takde la murah sangat takde la mahal sangat...tapi die slalu buat offer every month diskaun ...so boleh je kalau nak try ke sini..

Lazat Steakhouse (Depan PTPTN BBU)

Ni fresh dari oven pergi semalam review harini sebab tak sabor nak share citer...Ok kedai ni located depan PTPTN BBU...dulunye Restoran Wadihana Islamic Steakhouse, so kami pergi sebab nk makan kat Wadihana tu skali masuk dah bertukar plak namanyee kepada Lazat...eh...eh...dah la dah masuk dah duduk tapi takpela order je la...


 Appetizer katenyeeee...kawan aku g gatal order dah la RM15.50 tapi daptnyeee buah betik sepotong, udang sekor, sotong slice2 direbus, salad skt ngan sos....hahahaahh giler mahal wey!!!!!! saya tak puas hati dengan kemahalnyeee.....
Oriental Chicken Chop...kawan aku punya, katenyeee nasi too dry so keras skt, bun pun keras kalo baling kat dinding, dinding berlubang kot hahahhahah...<<tak klakorr...jagung je dikatakan sedap sebab jagung bakar.....patutnyeee kne ada sayur skt or sumthng cecair kot mcm soup or lebihkn sos tu sebab mmg sgt dry...air die order orange juice nasib die kate juice rase orange kalau rase air masak lagi la kawan aku hangin...heheheheh


 Mashed Potato..potato die sgt chewy2 tak tau bubuh apa..tapi ok je bagi tekak aku ni...sos boleh laaa...tapi pinggan kemain besor ingt bnyk skali ciked jee....

Macam biasa aku mesti akan order Lamb Chop..so dtg sni menu die offer Lamb Shoulder..ok boleh amk...then aku kne tunggu kemain lama sebab die salah anta meja ye...kawan aku dah nak abis makan aku baru dapat...dalam dish ni die offer kepingan lamb dalam 2 pcs, mashed potato, jagung dan sayur skt2...skali kepingan lamb dekat bawah tu tak masak uooolsss....aku penat la potong2 pakai pisau memang tak bole..tak tipuuuu oiii..so aku pun panggil la waiter die sebab dish ni mahal kan takkan aku nak diam diri makan je..aku cakap tak leh potong die kate tak tau...ok jawapn bernas aku dapat.bole terima dek akal ke idok???..aku cakap la ni saya punya tak masak saya tak bole potong pn..then cakap tak tau, ok lagi skt nk hangin tapi saya sabar...sorang lg dtg die kate maybe pisau tumpul kot...ok kalau macam tu meh pisau baru aku try potong dpn die...memang tak leh potong2...last2 die amk balik then die bg yg baru..

 Dapatla yang baruuuuuuuuuuuuuu....tapi dah nak magrib baru dapat dekat sejam...dengan makan ni kne potong2 kenyal2 so tak abis pun aku makan ni...sayang je RM24.50 aku tu...pastu aku minum ice lemon tea tapi sedey tawar rase air masak je...so total kne bayar yang sngt mahal bagi aku dan tak berapa nk sedap sgt and service pn sedey...sori Lazat...saya terpakse komen jujur..


Resto ni pun ada jual pizza jgk..siapa nak mkn readymade pizza bole datang kesini...pizza i tak rase pun...

Keseluruhannye kalau rase duit bnyak dan ko memang dah penah makan kat sni dan kne ngan tekak ko leh la datang sini..tapi tidak bagi kami kot sebab dah penah jumpa yang standard2 macam ni tapi tak berapa mahal sgt dan berbaloi...

Manhattan Fish Market (Groupon Deal)

Dah lama aim nak makan kat sni tapi pkai groupon sebab murah kan kalo pergi sndri kang tak mampu pastu kang komplen manjang kan..so dah tau perangai macamni so kne rebut tmpt makan yang murah2..

Memang die offer yang plate besar2 macam ni dan tok 2 person punya..dan die offer 2 menu ko kne pilih salah 1 tu time dah smpai restoran die...so time ni aku cakap la kat waiter tu<<<ni citer cari gaduh je cik enie ni kalau bab mkanan..nak pilih lg 1 sebab die bg gmbr 1 je...pastu die dgn tegas nye cakap no...no...no...u just can pick this one only no choose2...ewah speakang waiter oversea ni...ok die dh berlagak2 cakap no..no...die ingt aku tak byr lagi ke kan..ok2..then cepat2 aku bkk email tnjk kat die..time tu salad dah smpai tp main dish lom smpai..so die pun say sorry..cepat2 aku cakap aku nk yang ni jugak tak nak yang tu...kan dah rugi tadi aku tny b4 order kemain no..no..ni turn aku plak ah...no..no...i want this!!

 Sebab kat plate ni die ada sotong bnyk....udang bnyk...fish fillet banyak..onion bnyk...banyakkkkkk kenyang oiiii baru RM49.90 include water and tax lagi dah abis makan leh blah begitu sajerrrrrrrrr....

Keseluruhannye kalau ada lagi deal ni memang aku nak beli lagi..sebab banyak dan berbaloi...nak kate sedap tu mcm biase je la kalo seafood goreng tepung ni tapi die more fresh..so sedappp...

Nasi Ayam Penyet Jakarta (Taman Perling)

Sebab dekat ngan ofis balik kerja terus terjah sni..b4 ni aku penah delivery ayam penyet die je so kali ni nak datang kedai die sndri and try menu baru kat situ...

Cik enie ngan lele tak leh dipisahkan..so kali ni nak try pecel lele die....pehhh meleleh...dap..

Kawan aku try maggi ketam die..ni menu baru kat resto ni...so kne la try sedap ke idok kan....kuah kari die bukan mcm kuah megi kari biasa tu sebab die pakai rencah sendri..bagi aku ok sebab nk blend ngan ketam tu so die kne la buat rencah sndri...air juice die meletup mmg rase juice....

Ni pun menu baru gak...Chili Crab...die tak kira kilo tapi die kira 1 dish ni RM18..murah kan?? rase die pun not bad..dap...

Keseluruhannye so far bagi aku berbaloi dengan harga die murah je...pastu delivery die pun takde charge..ok boleh makan...

Malay Village (Jalan Kolam Air)

Ada hati nak makan ikan bakar kat Tepian Tebrau..tapi tutup uwaaaaaaa

 Nasi Goreng Ayam Pandan siap ada kopok lg tapi kopok tu sedikt lemau...bagi aku biase2 je la nasi die tapi tak suke makan yang kene bukak2 ni...
Ni paling win...udang goreng nestum...dah la udang besar pastu sedap smpai tak abis makan kne tapau blik umah lagi...banyak die berbaloi dgn harge..tapi time ni ada diskaun nasib murah skt..

Keseluruhannye aku makan kat sni skt je sebab aku ngecik2 orang lain punya sebab nk jaga badan la kateknnnn phuiii!!!...ada lagi kami order western food 1 and nasik goreng apa ntah 1..so rase die bolelaaa...dlu penah makan kat branch die lagi 1 yang ni first time pastu kalo nak western food die akan order dari kedai sebelah iaitu The Cave..so mksdnye kalau nak makan kat sni kalo ko amk mcm goreng2 memang masak kat Malay Village kalau nk western die amk dr sna so kira ko dah makan kat 2 kedai skali dlm 1 masa

Entry kali ni bukan niat nak mengkondem masakan orang lain..just nk share ngan orang lain tempat yang anda boleh makan kat area2 jb ni...memang banyak choice tapi kira kena atau tak je ngan tekak ko..lgpun sekarang kan dah ada gst and bnyk bnde dah naik kan so aktiviti makan kat luar ni patut2 la kurangkan...aku kalau ada rezeki lebih or angin nk makan luar barulah g makan kalau tak makan umah je pun mak rah pn masak sedap...kalau ada rezeki suh mak rah plak bukak resto mcm diowg2 ni so korang leh la datang kedai Cik Enie ni kan....:)




Till then
Cik Enie..

4 comments:

  1. HahahaH kelakar...apa pun..thx for review ����

    ReplyDelete
  2. HahahaH kelakar...apa pun..thx for review ����

    ReplyDelete
  3. ggod review! nak try nasi ayam penyet jakarta la lepas ni

    ReplyDelete