05 April, 2015

Bercuti di Krabi 2014

Assalamualaikum...


ok..ok...roh nk menaip dah dtg...so kene fokus btl2 kang kjp lagi ilang abis smpai terkubur blog ni diam je...
sebenarnye nak share pengalaman sepanjang bercuti dkt krabi dgn orang2 lain diluar sna (ewahhhh ayat mcm pembaca berita ko!) lps balik dari krabi ramai duk tanya kos,best ke tak best, mahal ke tidak, cantik ke tidak..so kat sni aku rangkumkan je la ye semuanyeee...kalau kawan2 aku sendiri baca blog ni haaa sila la nye baca btl2 jgn tny cik enie lagi penat nk bercerita duoplohpatkali *lappeloh

Aku pergi krabi ni bulan 10 tahun lepas so korang kene maafkan la ye if memori aku kuat aku citer semua kalo terlepas pandang harap maafkn...b4 pergi Vietnam ktowg dh beli tiket krabi trs tp duit kumpul sikit2 and dahulukan mana yang patut dlu...time book tiket suppsly aku, adik, and family icha je tapi dah last minute baru la parents aku nak ikut risau katenyeee...so tiket flight diowg mahal, tiket kami murah jeee...


flight kami pukul 6 pagi kalo tak salah and pukul 4 dah keluar rumah siap2..time ni adik demam plak malam tu muntah2...tu yg lepak je...

 dah sampai krabi sihat ko....hahahhah dah la ponteng kelas kan...biorlah kang bila lagi nak berjalan2 ngan kami ni...haaa tu luar aiport die tgh tgu cab..kecik je airport die dan senang berurusan ngan imigrsn sana...

Amik cab dari situ nanti ada org apprch korang suh amk teksi ngan diowg...kami amik van sebab ramaikan...


van yang kami dapat amat selesa..icha paling suke uools...1 row sorang haaa selesa abis...nanti die akan benti 1 tempat tok amk pakej2 dari diowg so time tu ingat tak nak amk...tapi calculate and nego2 kami amk pakej elephnt ride then free transport ke night market krabi malam tu....mula ingt nak naik tuk2 je g night market tapi rase macm tak selesa je kang berhimpit2 so kami naik ni jgk amt selesa...

 Kami tidur dekat sini Apasari hotel...ok kat sni mula la adegan yang aku sakit hati...kami dah book 2 bilik pastu die kira kepala plak kat sni so takleh 1 bilik masuk 4 orang kalo nak kne tambah duit..nasib dah prepare awal2...kalau dekat indon tak kisah pun asalkn ko book 1 bilik so sukahati nak masuk bape orang yang ni sibuk ugut cakap nk tgk cctv bagai...lantak la korag..pdahal pick season kemain berkira...dah la serve non halal food mula2 bgtau smua halal...nyampah.!!!

 Muka masam takleh handle sebab ntah apa2....dah la check in lambat so kami terpaksa merayau2 g sna sni ngan lunch trs...


 Tapi condition bilik ok laaaaaaaaaaaaaa....nasib ok kalo tak ok mau jgk kang...bilik ni dapat katil besar ni 1 and ada single bed 1 belah kiri tu...
                            Swimmng pool ada tapi takde hati nak mandi kat sni....boikot....hahahah

 Ni lah van yang kami sewa tu....besor ke idok??? tapi driver kurang berbual or tak reti speakng ke entah la...tapi sadoooo cik enie takot...kakakka

 Malam trs g night market usha 1 2 barang....kami beli ayam goreng halal yang heboh diperkatakan tu and tshirt sekeluarga disini....

Macam2 orang jual2 kat sni siap ada persembahan pentas n kat jalan mcm gambar ni...


 tshirt ada 1 kedai tu murah memang depan2 and kat tepi selekoh ramai orang Malaysia singgah situ cotton die pun best yang serap peluh tu...tapi better beli kat sni dari beli kat kedai2 kat Aonang Beach tu...

Sebab borong banyak and murah mak rah bagi thumb up sekali........sila2 la dtg kedai die ni murah oii..
Sementara tgu van pick up kte amk gambar pak din dan cucu sulungnyeee dlu...icha keje nye dari kecik smpai sekarang berjalan je ko yeee...

Esoknyeee aktiviti air pun bermula...smpai2 hotel je semlam tu sementra tgu check in aku n kakak aku dah jalan2 survey harge tmpat mana yang dapat harge best...last2 amk btl2 dpn Apasari Hotel ni dkt booth yg kecik tu tau...nego2 pny nego murah kami dpt..4 pulau sorang RM100 atau kurang seratus tak silap aku...murah kan...kami tak pilih 8 pulau and yang smpai ptg tu sebab kang tak sempat nak jalan2 tmpat lain or rehat sbb kami kan bwk warga emas...hahahaha...Ooo yee nnt akan ada transport dtg amk ko kat hotel berdasrkn no bilik ko tu...nnt tgu kat hotel die tny2 korang..so dont worry k...kami naik bus yang takde tingkat tu...macam bas dolu2 gitu

 Sementra tgu org boat tu suh isi form tok insuran bagai..maka selfiessss laaa


 First pulau.....jalan2 je...smua tak mandi..so duduk makan jagung bakar...amik2 gambr haaahah...aku memang tak leh mandi time ni....kalo tak ermmmm dh ajk diowg mndi skali...

 Ni dekat second pulau....duduk2 jugak sambil picnic mak pny bekalan iaitu nasi lemak mak rah letopsss di pulau krabi uooolss...


 Time ni diowg dh mandi2 dah...tapi saya hanya duduk diatas batu sahaja sementara tgk laut....hahaha sedeyyyy...

 Next die bentikan tgh laut tok snorkeling....abah and adik tak lepaskn peluang tok snorkle..walaupn warga emas stamina kemain...aku pun teringin nak trun tapi camne tak mengizinkan....tapi abah kate biase2 je...aku tgk pn biase je..kalo dkt tioman tu dr atas boat ko dah nmpak ikan berenang2...ni takde pun....


Kami naik speed boat...dan kali ni berlatar belakangkn minah salleh yang giler hebat die terjun dari ats tu je tok mandi...fulamakkkk..aku??? siap pakai life jaket sebab takot punya pasal...hahahah i takot tgk laut dalam2 ni serunnn...setiap kali naik boat pkai life jaket giler loser ko eni !!!!!!!!!!!!! tak extrme btl

 Ni pit stop ketiga dkt chkn island kot kalo tak silap...tok lunch...dan dah masuk skali dlm pakej..ditanggung halal...ayam goreng die sodappp wey....kenyang makan..walaupun atas meja ada pasir ahhahhah...



 Last pulau iaitu Poda Island yang ni aku ingt sebab die ada signage yang lain tak ingt...diowg mandi sehabis2nye...tapi ombak besar giler kot...lagipun langit dah mendung2 gitu so kami pun jalan...

Picture kenangan kami disini....sebelum pulang entah bila nak smpai krabi lagi...tak nak aku honeymoon kat sni (cewahhhhhhh dah berangan tak lih blah!!!) tapi sni tak berapa cantik lagi cantik pulau2 kat sabah tu ataupun kat johor tu....

Dekat krabi ni style die macam leisure2 so takde bende nak terkejar2...ptg lepas balik pulau ktowg terus sewa motor...sewa pun depan hotel ktowg je 24jam die charge RM25 kalo tak silap minyak isi sendri...time ni sewa 2 motor je 1 family icha 1 lg kami...


 Night walk smbil cuci mata dekat market Aonang beach ni...happening la jgk tapi kami survey2 dlu and beli la barang2 sikit untuk siapa2 yang kirim. Datang sni memang ktowg bawak duit cukup2 je takde tok soping2 sakan...percutian budget la katakan hehehe...

Ok ni esknye pergi elephant ride...pakej ni ktowg amk dengan cab yang mula2 kami datang tu...cara die pun senang jugak ko tunggu je dekat lobby nanti diowg akan approach siapa amk pakej dgn die tu...


 Dapat rider yang sporting so amk la gambar banyak2 tapi tak banyak cakap malu mungkin kakakkaka...

Siap bawak masuk dalam air je..aku dah sound awal2 jgn ko nak ngade2 suh gajah tu duduk atau simbah2 air nyeeee saya tak suke gituu bebel je aku ats tu siap kne sound ngan adik aku diam la ko eni bising je...aku memang dah standby awal2 suh adik aku bwk beg waterproof tu takot kang pandai2 masukkn ktowg dalam air...ni kira mcam break untuk amk gambar la..lama jgk die benti siap isap okok dlu...aku dah la serun kalau rider tu takde kang tak pasal2 gajah tu ngamuk camne?? berdoa je la sepanjang duduk even muka senyum2...

 Tgk jap baby elephnat show...ada la die menari2 sikit..main bola tapi tempat tak semenggah je...

 Ok ptg memang takde apa nak buat...kakak aku g borong pancake yang dikatakn sedap tu..boleh la sedaps semua jenis akak aku beli nak rase katenyeee...

 Sementara tgu mak aku g berurut kat spa depan hotel layan dlu diowg swmmng kat pool...ramai gak mat saleh lepak tepi2 ni...nak join takleh..so layan diowg main air je la..

Malam set kuar jalan2 jap pastu g makan2 jap sebab esk dh nak balik....malam ni saje suh smua jalan kaki lagipun dekat je...syok jalan kaki malam2 mcm ni kalo kat sni takde makne ada kesempatan walk night mcm ni kan...Kalau pergi bercuti aku suke sebab jalan kemain banyak 1 hari boleh cecah 10,000 langkah aku berjalan...dekat fon memang dah ada apps ni so senang la nak tau jauh mana dah kita jalan kaki...


 Sampai depan resort ni ktowg jalan...pergi kemain jauh balik alahai ciput je...dekat benor upenyee...

 Pagi sebelum balik and sebelum pulang motor g beli souvenier2 sikit2 utk rakat sekerja dan sahabat andai gituuuuu budak2 ofis aku tiap kali aku balik bercuti bende pertama nk souvenier dan seperti biasa mmg keychain la ku bagi hahahha....duit bnyk plak balance time ni...sukeee saya...

Nak balik pun senang, cepat je kat imigrsen diowg masuk2 dekat tempat tunggu tak ramai org...syok laaa...

Haaa abis dah kisah Krabi sya sepanjang 4 hari 3 malam kat sna...aku terus rangkumkan dalam 1 entry je senang idup..tak yah terase2 ada hutang ngan korang kan...

Seperti biasa dan yang pernah cakap..budget kalau aku ke negara2 asia tenggara ni takleh melebihi 2k so aku budget paling tinggi pun RM1500 je untuk aku contribute...selebihnye mak aku...tapi aku rase tak sampai RM1500 kot..perbelanjaan aku akan kongi ngan mak aku sebab die je bekerje kan pakdin dah bersara so die rilek je ikt berjalan tanpa memikirkan apa2 pun heheh...so aku akan share ngan mak aku segala bnde dan aku jugak akan pastikan budget die lebih kurang aku tak yah nak budget tinggi2 sangat membazir dan budget kami berdua untuk 4 orang punya budget dan mestilah termasuk bayaran hotel, makan minum, duit soping sikit2, duit aktiviti or duit tiket, tiket flight tak campur skali..melainkan macam pergi Vietnam dan Indonesia haritu memang niat nak shopping so duit shopping die mmg lain la tak campur...

Bagi aku Krabi ni takde la syok and happening sangat biase2 je pulau die pun aku rase tak sehebat tioman and sabah kalau dekat sna duduk kat tepi pantai ikan2 pun dah bnyak berenang ni aku ats boat takde pun nmpak...lagipun kami tak reti nak beria happening2 time pergi bercuti takot kang dari suke jadi derita plak so kami so so je...layankan je apa2...tapi tak ramai yang family berjalan ke sini biasenye couple br lepas kahwin ke or jalan2 ngan member...time kat airport dh smpai krabi tu parents aku je orang berusia yang lain smua budak2 muda heheh..

So kalo ada apa2 nak tanya maybe aku terlepas pandang bole la sent komen k...Insyallah saya akan menjawab dengan hati terbuka...

Next entry Insyallah citer ke bandung plak aku share k...tu pun kalau roh menaip aku ni dah smpai...heheh..
dan untuk tahun 2015 ni maybe tak banyak tmpat aku nak share sebab kene kumpul duit untuk vacation awal tahun depan..so lepas entry Bandung kte diam2 dlu...hahhahaha

Till then
Cik enie

No comments:

Post a Comment