22 October, 2012

Best In The World kat JOHOR???

Hye..assalamualaikum..

Siapa penah tgk Best in the World??? yg progrm ala2 JJCM tu tp yg ni lg best kot and pengacara die sempoi je mkn takde nk cover2 time makan pastu bende yang simple kalau die makan pn nmpk macam best contohnye sos kopok lekor kalau kte main cecah2 je kan ni die hirup sos tu ko mampu?? haa x akan kan? Syabas diucapkan kepada Razif Hashim (ala pelakon G&G tu) sebab dah 2 musim BITW ni die yg mengacara.

Yang aku nk share plak BITW kat johor versi family arahdin. Actually ktowg ni bknlah penggemar mkan kat luar sebab abah x minat sangat die lebih prefer kalau mak yang masak so dari kecik sampai dah besar ktowg mmg jarang la makan luar tapi oleh kerana anak dah besar2 kadang2 try gak makan kat luar and semenjak mak n abah dapat menantu, tu yang rajin gak try makanan kat luar sbb kadang2 menantu die yang belanja weee bestnye makan free heheh..So kat sni ada few gambar tempat makan yang ktowg pernah try kat area Johor ni..Jom cek it dout!!!


Pertama: Restoran Singgah Selalu

Yang ni cawangan Danga Bay die ada bnyk branch tapi yang ni paling besar n banyak choices. Dulu aku penah try kat Kota Tinggi tapi tak sedap pn choices pn sikit tapi yang ni better. 




Nasi Goreng Seafood Teppayaki and watermelon juice *saya punya*



Nasi Goreng Nenas ala Thai (hahaha kalau x silap) & Vanilla shake *abang olie punya*


Abang olie kata sedap aku x rasa pn sebab aku punya pn bnyak..presentation tip top


Keuw teow Singgah Selalu (ye ke nama ni aku main belasah je) & Honeydew juice(gambar x ada sori)
*Akak punya* akak cakap sedap juice tu aku x rasa pun  





Tokoyaki Octupus ball...hahah tak la sedap mana pun kembang je tekak masing2 tapi kalau nak g Jepun marilah kte belajar makan makanan Jepun..Actually aku penah tgk c Iqram tu makan ni kat uptown mana ntah pastu sedap bkn main die makan tension aku..tak alih2 kat sni ada jual tu yang try tu.

Restoran Kedua : Chiken Chop Hutan Bandar JB

Tempat ni boleh dikatakan famous sebab harga chicken chop die tu RM 5 je sbb tu la ramai bdk2 muda suke lepak sni yelah murah beb mmg la belia masa kini suke dgn harge yg murah dan portion yang bnyk..


Side dish kalau makan bayar kalau tak makan just leave it out..(oh m english! oh my!)


Ni chiken chopnye..boleh tahan la tapi die bkk dr pukul 6 sampai malam je pastu kalo nk tunggu bukak pn dh beratur org wa cakap sama lu



RM 5 je beb sapa yang x nak rasa??

Restoran Ketiga: Malay Village

Restoran ni kat Bukit Indah and kat JB pn ada 1 kot tapi ktowg g sini..makanan die not bad sedap gak tapi time pergi ni dh lama dh time tu Tia takde pn lagi dlm perut maybe..


Ala harap maaf aku lupa air apa ni tapi rasanye yg coklat tu mcm coffee kot and putih ni adik beradik shake2 kot tak silap avocado..heeh sori memori dah padam



Ni Kuew Teow Kantonis kot..


Tipu semua tu bkn aku makan sorg ea..x larat eden nk abiskan kalo bnyk gitu..
yang dalam bekas tu dimsum..ktowg pilih crab dimsum kalau x salah sedap gak


Wedges dap..dap..dap..(a'a la mak janji nk buat wedges aku tuntut raya haji ni).


Mushroom sup...sedap jgk..dua-dua tu kire appetizer la kan??


Ni akak punya fish n chip. bagi aku so..so je hehehe lagi sedap IKEA pny kot ntah saya kureng skit fish n chip ni..

Best In The World la katekan..


Haa tu lambang Malay Village boleh la cari ye kalo nk makan kat sni..


Ni abg olie punya Beef Steak..


Ni adik punya kalau tak salah chicken chop kot..die ni mana makan sangat daging or ikan yang maunye ayam..


Licin..burp alhamdulillah..aku je tekak cina lain tekak mat salleh..hehe


Restoran Keempat: Saujana Seafood Gelang Patah

Aku penah buat entry pasal restoran ni bolehlah refer bulan Mac punya citer ye..Tapi yang boleh conclusionkan makanan kat sni semua seafood tepi laut ala2 kat Klang gitu..hehhe




Restoran Kelima : Restoran Orkid steamboat n Grill

Restoran ni kat Taman Gaya dkt je ngan umah..kalau kat Johor nk makan steamboat mst g sni sbb ia ye murah je wey and lagipun owner die ni kakak kawan aku time kat Sek Teknik dlu tapi harge ttp harge customer ehehhe..kalau untk veteran 55 ke atas RM 10 je..syok je ayah aku makan..pasal restoran ni ni pn aku dah penah wat entry die..




Yang ada gambar ni je la yang lain kadang2 tak bawak camera kadang2 malas nak amik gambar la and kadang2 tanpa dirancang nk g makan..Restoran lain yang ktowg penah try Restoran Anjung Warisan dekat dgn Warisan Johor..makanan kat situ so..so..je la tapi oleh kerana ada persembahan angklung tu yang syok je makan smbil ada org main muzik tu..gambar ada dalam fon tapi aku malas nk transfer *harapmaklumorangpemalasmemanggini. 

Kalau nak rasa nasi lemak best kat Kulai Nasi Lemak Wak Kentot even bunyi macam eeeuuw disgusting giler tapi nasi die superb sedap lagi2 ayam goreng die kadang2 orang datang semata-mata nak beli ayam je...Yang ni kalau aku pergi beli aku share gambar kat Instgram je lah ye..

Johor jugak terkenal ngan Mee Rebus Hj Wahid so siapa2 yang pergi Johor tak rase mmg macam orang akan kata "ko sia2 je g johor tapi x rase mee rebus hj wahid tu" hhaha lebih kurang la..ats mee tu nnt die letak macam kopok2 tau tp bkn kopok ikan kopok ap ntah..Anda boleh dapati dekat Kampung Melayu Majidi and Angsana Johor Bahru...Otak-otak die pun sedap dan murah itulah yang kami cari..ooo ada 1 rojak apa ntah kat Angsana tu pun sedap mehhh smpai sekarang teringat akan kesedapan die (boleh cari kat food court die)

Bukan itu sahaja Mee Bandung Muor jugak tak ketinggalan sedap melampau lagi2 ko rase sendri dkt Muor sbb kadang2 kalau ko makan dekat tempat lain selain Muor rasenye agak fake skit heheh tp kalo rsa dekat Muor mmg original lagi2 1 kedai yang kat tgh bndr tu yang masuk paper tu (aku x tau nk bgtau kedai tu nama apa and terletak kat mana) tapi yang pasti kalo ko g Muor cakap nk cari kedai Mee Bandung famous tu mmg org akan tau la..

Kat area Kota Tinggi mmg ktowg jarang pergi sebab tak tau nak makan apa kat kota tu dlu famous ngan Nasi Ayam Baser tapi sekrang tak de la sedap mana so..so..je. Yang setakat ni yang aku ingat ni je lah yang lain tu x berapa nk ingat sgt la kalo pergi makan pun..

Sekian itu sahaja yang dapat kukongsikan Tempat Makan Menarik sekitar Johor ni kalau aku teringat lagi nnt aku sambung ea tapi yang pasti anda mesti kene melekat, terlekat kat blog ni (hoiii aku promote blog aku sendri ni wey giler sadis) 

-read till end-








Nanti ada masa aku share plak Best In The World sekitar Selangor plak eaa!..Yang aku penah pergi ni recommended la by my family and I ..tapi aku tak tau la tekak korang bangsa apa kan tapi kalo tekak aku ok je makanan yang aku suggest ni..so kalo korang ada tempat menarik meh share nnt nak try gak..

SELAMAT MENJAMU SELERA AND SELAMAT HARI RAYE AIDILADHA!!! booom bamm bunyi mercun..


2 comments:

  1. best in the world edisi air tgn mak xde ke??

    ReplyDelete
  2. edisi air tgn mak x sempat nak amk gmbr..sebab perasaan melulu untk makan sgt cepat

    ReplyDelete