18 February, 2013

Himpunan makanan di Batu Malang dan Surabaya,Indonesia

Hye...Assalamualaikum..

Dah lama aku berhutang citer pasal makanan kat blog ni kan?? lately ni rase macam malas je nak update citer padahal aku free je boleh je nk borak2 kat sni tapi penyakit malas bercerita kembali lagi...haaa lately ni jugak aku sudah mempunyai hobi baru iaitu menonton Running Man (RM) dikala lapang..kah..kah..bengang je kakak aku kalau aku tgk RM hahah..mula2 aku tak tau RM ni apa tau..aku ingat movie omputih kalau kat fb & twitter tu ada je peminat fanatik k-pop naik kn status RM epd sekian2 best,kelakar ..so aku sebagai orang yg kepoh pun g la google apa tu RM skali upenye die game show kakakakak kesian aku yg naive ni hhahha...pastu dh trbukak so tersangkut lak aku sebab game show ni kelakor...haduyai boleh gelak yg jenis guling2 punye la kekelakoan die...tapi aku bknlah fanatik sgt kadang2 bosan gak sebab panjang benor aku tgk part2 yg best je..takde keje aku spend weeknd aku semate2 tgk RM baik aku buat kukis or pavlova mashuk gak duit ye idok?

Hamboih entry beria tajuk mkanan tapi intro panjang berjeler..biaselah kalau dh start merapu memang panjang tapi kalau dh malas mmg tak ada entry baru...meh..meh..aku bg sikit review berkenanaan tempat makan dekat Surabaya...sajer je nk buat 1 entry psl makanan untk menambahkan koleksi entry aku..heuw..heuw..Kalau nk citer panjang leh refer sini.

BIL iaitu Daddy Icha die tak suke sangat makan nasi padang macam tu sebab lauk2 tu dh tersedia and tak panas so sepanjang ktowg makan kat sni semua yg panas2 punye...

Day 1:  Lunch (Warong Bamboo)
Menu:  Nasi Putih, Campur penyet (ayam, goreng, sosej,tauhu,telur,terung,timun), tempe goreng, sup buntut (sup ekor), sayur kobis goreng and sambal2...air = limau ais

Review: Ni tempat makan 1st setelah sampai di Indonesia..time ktowg makan memang takde orang lain datang ktowg je lah satu-satunye customer diowg...makanan die so-so je takdela sedap mana atau tak sedap...lagipun ktwog tengah lapar time ni so makan jelah tak de pun memilih...maknenye setelah makan kat takde pun meninggalkn kesan kat ktowg..

Day 1 : Dinner (Warung Lesehan Hj Sholeh)
 Menu: Nasi Putih,Tauhu & Tempe goreng, Gurame bakar, ayam penyet, ulam2, telur goreng..air = limau ais, teh botol, fruit tea..

Review: Tempat ni popular la jugak sebab kakak aku google ramai je yg pergi sni..kami pun pergi la nk cuba ayam goreng die tu...setelah sampai ingat ayam goreng yg krap krup tu skali ayam goreng penyet wey!!!! takde nye krap krup...rase die bukan macam ayam goreng kte rasenye die susah nk cakap hahahah tapi takde la sedap mana..lagi skali ktowg tgh lapar time ni so bedal je...tapi tauhu ngan tempe die lain dr lain so aku mkn la gak tapi tak bnyk sebab kalau mkn banyak rs mcm nk muntah..kakakak...Gurame bakar terbaik!! sedap...lepas ktowg dh makan ktowg pun bising2 la dlm kete cakap psl ayam tu skali pak supir cakap kedai ni sebenarnye takde la sedap mana lagi bagus restoran lagi 1 tu kat sana lagi ramei orang pergi...ayam goreng die tu ayam kampung and time die hidang tu dgn kepale skali...selera ke idok kalo nmpk kepala ayam kat pinggan?? tepuk dada tanya tekak korang!!! ayam die kecik je bukan macam ayam kite upenye tu ayam kampung...ni pun pak supir yg bgtau..ktowg makan je ayam kampung ke,ayam bandar ke,ayam aussie ke akakakkak tapi daddy Icha tak makan nasib die tau time nk balik kalo tak kat situ jgk muntah..tah..tah..

Day 2: Breakfast ( Hotel Gradia)
Ni Breakfst dkt hotel sebelum cekout...
Menu: Nasi putih,Nasi goreng, sayur campur, kuah ayam ala2 kari gitu, sambal2 and keropok udang...air = macam2 ko press je nk air apa trs keluar...bagus btl mesin ni flexible i loikeeee...

Review: Boleh tahan sedap..tapi takde la special mana...breakfst ni sama jugak macam breakfst dekat Hotel Surabaya...diowg breakfst mesti kene ada sambal jgk...

Day 2: Lunch(Rumah Makan Sri)

Menu: Nasi putih, Sup Buntut, Telur + Tauhu wit peanut sos, pecel lele, ayam penyet..air = fruit tea, teh botol, air kelapa muda( warna merah) and asam ais ( limau ais) warna kuning..

Review: Semua sedap lagi pecel lele pehhhhh sedap oiii...sambal die siap mintak smpai 2 kali tu...mmg terbaik dapat makan ikan sebab dh tak lalu nk telan ayam..tapi kotwg order gak ayam penyet untk icha..telur dgn tauhu tu pun sedaps mmg lazat tak terkata..nyummih! air asam tu sedap jgk..uish suke2...

Day 2: Dinner (Hotel Cendana)
Menu: kepek2 yg dibeli time otw ke Surabaya..kepek durian, kepek nangka and kepek apel..dan juga mak tersyg telah memasak maggi goreng...tak Indon la wey kalau tak makan maggi goreng sedap kat sni!!!!

Review: Tak rase lapor sgt tu yg bedal je makan apa2 pun..lgpun yg lunch tu pun dh kira petang so takde la lapor tahap dewa...lps mkn terus tidor oiii indahnye duniaaaaaa!!

Day 3: Breakfast (Hotel Cendana)
Menu: Sama je macam menu dekat atas tu..time ni aku and adik makan kat dalam bilik je sebab mak n abah g makan kat bawah..ktowg malas nk turun baik makan dlm ni je...lauk die lebih kurang sama..takde western food semua nasi putih,sambal, keropok, sayur campur,

Day 3 : Lunch (Restoran Bumbu Desa)






Menu: Nasi putih, Gurame goreng, udang goreng wit mentega sos, sotong masak kicap, ikan masak gulai, terung goreng, sup buntut,dan sambal2 ...air = alpokat juice, tembikai susu juice, jambu juice dan air kopi luwak..

Review: Makanan die not bad boleh tahan sedap..sos mentega die lain dr lain, sotong die keras tak sedap, gurame mcm biasa sedaps je, yang penting juice die semua terbaikkkkkk!!!

Day 3: Dinner (Hotel Cendana)
Menu: Mee goreng sedap dgn telur and sayur sawi buatan mak

Review: Malam tu lps je balik shopping sakan kan aku, adik aku and mummy Icha keluar sambung soping lagi so dinner selepas balik dr soping...mak and ayah aku kat hotel pun tunggu ktowg sebab diowg pun tak lapar sgt tu yg tunggu..

Day 4 : Breakfast (Hotel Cendana)
Menu sama jugak macam kebiasaannye...tapi kali ni aku memang tak amik breakfst dh tak lalu nk makan nasi pagi2 ngan lauk diowg..so makan roti je barulah lalu sikit...

Day 4: Lunch/Petang (A&W Restoran)
 Menu: Ayam goreng A&W, Nasi putih and fries...

Review: Oleh kerana takde Mc D kat airport ni so tibai je A&W yang gilass masin sos die..ahhh ptong betul! ni je ktowg makan sebab kat sni pun tak bnyk chioce tak paham btl...

Sepanjang kami berade dekat ni lah yg kami makan...Pak Supir kami bawak makan semua dekat tempat2 yg exclusive tapi takde la mahal sgt harge die memang murah tapi kebanyakkn memang pelancong la yg pergi makan kat tempat macam tu sebab dekat sna kalau restoran macam ni orang2 kaya Indon je masuk sebab diowg kalo yang susah betul memang susah giler2 rumah pun asl boleh duduk je tapi kalau yg kaya tu memang kaya habis bergaya,kenderaan,rumah semua hebat2..sebab tu kita kene bersyukur jadi rakyat Malaysia sebab takde pun tahap papa kedana macam diowg..ni orang MALAYSIA asik complain..complain..complain...please think positip

Sapa2 yang nk pergi Indon bolehlah review tempat makan ni semua..ada yg sedap ada yang tak...

-Read till End-

























Janganlah malu tinggalkan komen2 anda disini...TQ...

No comments:

Post a Comment