03 April, 2013

Al-fatihah..dariNya kte datang dariNya kte kembali

Hyee..Assalamualaikum

Dah lama rasenye tak update citer kat sni kan? since last post haritu memang asik duk jengah2 je blog ni tapi tak berkesempatan nak tulis sebab bnyak gambar dlm fon tak sempat nak transfer so tak ada lah citer baru...

Post kali ini maybe sedikit touching bagi aku...aku tak reti macamana nak start citer tp teringin nak share citer tu kat sni sebab ni adalah 1st experience aku berdepan dengan situasi macam ni dalam umur yg dewasa ni...
Semalam selesai sudah pengebumian arwah Mak Ngah di Segamat jam 10.30 pagi..Mak Ngah sakit barah usus besar tahap 4...die baru je dapat detect penyakit ni sebab sebelum ni die hanya menahan kesakitan je and tak tahu sakit apa...

Sepanjang rawatan kimotrapi untuk matikan sel2 jahat tu die stay umah aku selama sebulan dari bulan 1 hrtu sebab rawatan die dekat Hospital Sultan Ismail dekat je dgn umah ktowg sebab rumah die dkt Segamat...oleh kerana mak je yang ada dkt JB ni so die mintak tolong dari mak lgpun abah dh bersara takde buat apa2 so bolehlah tolong2 sikit...sepanjang sebulan rawatan di HSI die duduk hospital time hari bekerje and balik umah ktowg time weekend je nanti setiap hari jumaat mesti mak abah akan amik die bawak balik ke rumah...

Selesai kimo die kne buat rawatan susulan dekat HSA pulak untuk tetapkan tarikh untuk operation untuk buang barah tu...time ni die dh tak duduk umah ktowg sebab sesekali je die turun JB and abah yang akan bawak die pergi HSA...

Kalau tak silap 25/3 atau 26/3 die kene buat operation untuk buang barah tu dkt HSA..time ni anak2 die yang hantar so aku pun tak sempat nak jumpa..After operation die trs kne duduk ICU untuk dapatkan bantuan dari alat2 bantu hospital lgpun Mak Ngah ada lelah so die tak kuat nk bernafas after operation and sebab tu kne support dr alat2 bantuan..aku sempat melawat die dkt hospital hari Jumaat lepas..time ni aku n kakak aku dtg melawat and die dh tak sedarkn diri...hanya berbaring dan menerima bantuan dr machine2 sahaja...sepanjang duduk dalam ICU Pak Ngah yg jaga die iaitu abang kandung mak aku..

Hari Selasa tu time tgh kerja ibu Tia call cakap Mak Ngah dh nazak dekat Hospital and cepat2 ktowg balik and pergi Hospital...time ni mak belum sampai hospital lagi sebab tunggu abah dari Kota Tinggi..so kami yang sampai dlu and takde sapa selain Pak Ngah, anak2 die semua sedang otw dari Segamat and KL..Alhamdulillah sempat bacakan Yassin disebelah arwah dan sempat melihat arwah sebelum malaikat menarik nyawa die...aku ni orang yang cepat mengalirkan air mata tak kisah la psl apa pn so time ni memang aku dh berjujurai air mata time tgk Mak Ngah...aku masuk dlm ICU kjp je and nak pegang tangan die pun tak kuat aku hanya sentuh2 je sebab aku takot lagi banyak menangis...so aku duduk baca Yassin dr luar..ibu Tia and Pak Ngah kat dalm...dr citer ibu Tia disaat die baca Yassin and Pak Ngah mengucapkan Syahadah ditelinga Mak Ngah mengalirkan air mata..time ni kakak aku pun dh sedih tapi Pak Ngah kuat cakap teruskan baca Yassin time ni dkt luar aku dh berjujurai air mata sebab Pak Ngah cakap kalau tanggalkan wayar2 semua tu memang Mak Ngah dh takde so tinggal izin dri Pak Ngah n doktor je...

Lepas akak aku keluar..Pak Ngah ada bincang dgn doktor dkt dalam and aku dh tak sanggup duduk situ lama2 so aku keluar jalan2 tgk pesakit kat ward lain...time ni terserempak dgn mak and ank Pak Ngah no 2 dkt lift diowg baru smapai aku trs follow diowg masuk balik dlm ICU then time mak sampai je Mak Ngah trs takde...suasana sedih di luar ICU tak leh digambarkan lg...Tepat pukul 6.10 Mak Ngah telah meninggal dunia didalam ICU HSA...

Malam tu jugak dibawa balik ke Segamat...aku pun ikut skali balik Segamat and jenazah sampai pada pukul 1 pagi...Alhamdulillah aku and abah dapat sedekahkan ayat2 Al-quran and Yassin pada arwah smpai pukul 3 lepas tu dh tak larat sebab mengantuk and kepala aku pun dh berat nangis je memanjang...paginye selepas selesai yassin and solat jenazah....Jenazah dikebumikan di tanah perkuburan Kampung Berata Segamat...time ni pun aku follow jugak dan sempat siram air tabur bunga rampai di Pusara arwah..

Semoga Mak Ngah aman abadi disana dan ditempatkan dikalangan orang yang beriman..Insyallah kte pasti berjumpa jua dialam lain...

 Gambar ni diambil selepas arwah selesai buat kimo dkt HSI selama sebulan...time ni nk balik Segamat anta arwah blek umah. Abah mak adik n aku pun ikut skali sebab nak duduk umah Segamat kjp...gambar ni aku suh adik aku amik smtara tgu abah dtg pick up..tujuan amik gambar ni saje2 je and ingat nak citer la kat blog psl aku pergi HSI ni tapi gambr ni dlm fon mak tu yang tak sempat2 nak citer...Masa kat ward time tunggu ubat2 die tu sempat la berbual dgn kawan2 die smbil tgk tv...die pun ada mentioned orang katil ni dh meninggal..ada kawan ward die meninggal..memang aku ingt la situasi time ni rs mcm smlm je....sedih kalo ingat balik...

-read till end-

























Setiap yang hidup PASTI akan mati...setiap yang bermula MESTI ada akhirnya...dari tanah kte datang dari tanah jua kte kembali....setiap dugaan PASTI ada hikmahnya...

No comments:

Post a Comment