03 April, 2013

Kronologi Penyakit Arwah Mak Ngah (Canser Usus Besar)

Hyee..Assalamualaikum

Aku terpaksa sambung citer pemergian arwah Mak Ngah dekat entry lain sebab aku rasa aku patut sharekan apa yang aku tau pasal penyakit arwah ni...

Sebelum ni aku ada citer kan yang setiap kali weeknd setelah selesai kimo Mak Ngah akan stay umah ktowg...so time ni la sempat aku borak2 dengan die tanya psl penyakit die ni....sebenarnye die dh sakit2 ni dah lama since anak bongsu die kawen..die sakit2 pingang tapi tak tau pulak sakit ni....so die g la berurut and tukang urut tu dpt detect die cakap susah nk buang air besar ea and die rasa macam ada banyak najis berkumpul dekat usus besar die...time ni tiap kali die buang air besar mesti keluar darah yang banyak so maknanya die seriusla kan and terpaksa pakai pad....then die g klinik doktor bagi ubat buasir sebab setiap kali masalah buang air besar mst dikaitkan dgn masalah buasir...tp Mak Ngah dh makan macam2 ubat klinik still tak jalan jugak. Dari ubat2 farmasi, tradisional semua die dh try tapi still tak jalan jugak...

Tibalah 1 day Mak Ngah g checkup dkt Hospital bsr Segamat psl penyakit die yang lain tak sure penyakit apa aku lupa...so die cakap kat Doktor tentang penyakit ni then doktor dah marah2 sebab tak bgtau die awal2 tapi masalahnye before ni mak ngah pernah cakap psl masalah ni doktor lain then die cakap tak de apa....so time tu trs doktor amik sample tissu kulit dkt usus besar arwah..Barah Mak Ngah ni terletak btl2 dkt bontot tu ats sikit je...so memang dh parah...so after dh amik sample trs doktor sahkan die ada barah usus besar tahap 4..after tu la die kne terima rawatan dari HSI untuk matikan sel2 tu dari merebak sampai ke rahim...

After kimo Mak Ngah citer dh ok sikit darah pun takde kuar and die rase dh ok...tp oleh kerana die still kene buat operation jugak tu yang die kne refer HSA pulak..dari sni la die dimasukkan dalam ICU...yang ni aku tak tau barah tu apa jadi setelah buat operation sebab takde sapa citer kat aku...aku ni kalo orang yg selesa untuk aku berbual aku akan tanya banyak soalan..so dah Mak Ngah dimasukkan dlm ICU takleh la aku nk tny die macamana dgn operation tu...

Mak Ngah ni senang untuk didekati die mesra aku pun selesa berbual dengan die and die jugak kuat...die tak nampak pun macam orang sakit..kalau dari luaran die nampak sihat je tapi dalam sakit...sepanjang aku bisness pavlova and kukis die ada dkt umah...time kali aku baking mst die tgk cara aku buat tu yg aku rasa mcm sedih sebab nmpk sihat dpn mata and skjp dh takde...

Sampailah kelmarin die dah meninggalkan kami semua...

Aku memang tak boleh kalo masuk hospital rasa macam jantung tinggal sebelah je and hati aku memang cepat rapuh dan menangis kadang2 tgk citer yg tak sedih pun aku leh sedih...

Tu lah first time aku msuk dlm ICU and semua pesakit2 sedang bertarung dgn nyawa...semua menggunakan support machine...ada paling muda 22 tahun lelaki student UTM die jatuh time tgh main bola..die pun tgh kritikal die lagi dh lama masuk dalm ICU kesian tengok die semoga die cepat sembuh...masa tu jugak aku trfkir mst malaikat maut tgh standby je dkt katil2 mana2 ni (perlu diingat malaikat maut memang menunggu disebelah si mati selama 40 hari (kalo aku salah mintak maaf) )...tu yang aku serun tu kalo g hospital..

Memang yang pergi akan pergi akan kte yang hidup ni tak boleh buat apa dah just boleh sedekahkan seberapa banyak ayat2 Al-quran kepada roh...aku mintak sangat2 agar budak2 muda zaman sekarang pandai baca Al-quran sebab ia tersangatlah penting untuk diri sndri and untuk orang lain...bukan aku nak cakap aku pandai baca at least kte tau mengaji sebab orang yang meninggal hanya berharap doa2, ayat2 Al-quran dari orang yg hidup ni as bekalan die dalam kubur tu.....sangat sayang kalau ramai orang yg menyayangi die tapi tak dapat tolong sedekahkan ayat2 Al-quran ni untuk die....aku berharap jugak agar aku dapat membuat kebaikan ini kepada orang2 yang aku sayangi...dan andai kata suatu hari nanti aku takde pun aku berharap agar ada orang yang sedekahkan untuk aku pulak...kte tak tau amalan yang selama ni kte buat diterima atau tak so at least kalo ada orang yang masih hidup dapat bg bekalan dkt si mati mybe dapt kurangkan beban die...

-read till end-
























Janganlah selalu leka and alpa dgn hidup didunia...jangan tinggalkn kewajipan dan tinggalkn la laranganNya..

No comments:

Post a Comment