15 March, 2016

Bercuti ke Hong Kong 2016 (HARI KETIGA)

Hye...Assalamualaikum..

Hari ketiga memerlukan memori yang kuat sebab aku kalau boleh nak tunjuk direction yang betul dekat korang...hari ketiga ni kami pergi makan dimsum halal yang heboh diperkatakan tu.. memang sepanjang dekat sana ktowg berpandukan google..research dekat blog2 dan juga maps barulah boleh sampai yang seperti yang dirancang..so kalau memori aku ingat semua aku bagi details ye..

Bismillah..

Ok memandangkn esoknye nak balik dan takde pun aktiviti yang nak dikejarkan so kita rilek2 santai2 jalan pun perlahan-lahan laaa...pagi tu kita gerak dari rumah lambat sikit dalam pukul 9 macam tu dan area yang kita nak pergi kebawah iaitu di ibukota Hong Kong..

Mula2 kami naik train dari Ya Mau Tei ke Admiralty dan make sure train tu menghala ke Central. ok macam ni direction untuk makan dim sum ni iaitu di Masjid Ammar ktowg baca dekat blog kaki berangan dan mostly yang independent traveller diowg akan refer blog ni...dia tu dah bape kali g HK dah power dah kalau korang betul ikut instruction die In shaa allah akan sampai..

Ok berbalik semula direction...dah smpai Admiralty tukar train turun ke Wan Chai exit A3. Then tunggu Ding Ding tram kat O'Brien Road keluar je dari exit A3 tu melintas jalan sikit dan tempat  tunggu tram tu dekat pembahagi jalan yang korang melintas tadi sebelah kanan...sebab kita akan ke menuju sebelah kiri tat's y kita kne tunggu tram yang menghala ke kiri...time ni kami lost sikit...sebab lepas keluar dari A3 kami terus melintas jalan sampai block depan then kekiri..lps tu tanya2 orang2 dekat situ semua tak tau..lps tu baru ternampak ada ststen tram dekat tengah2 tu..dan lepas tu kami menghadapi lagi satu problem tak tau nak naik tram yang mana no berapa..tgk map so kami naik tram yang menghala ke Causeway Bay..then nanti korang turun dekat stesen hentian no 47E. korang boleh baca dekat setiap hentian tu no stesen die berapa k...kne alert jangan duk selfie manjang...

Ni dalam Ding Ding Tram..Tram yang ada kabel tu so merasa la naik ni...best macam2 boleh naik and explore sendri...

Takde orang langsung so marilah kite bersuka ria...aku tak duduk pun dalam tram ni sebab takot terlepas...mula2 naik aku tanya la driver tram tu berhenti tak dekat hentian 47E...die tak jawab wey sambil2 geleng kepala..lepas tu aku bahasakan die dalam bahasa kita, ekeleh keje macam tu patutnye tau la BI boleh la cakap ngan tourist ni kemain sombong ye....amboiiiii

Nampak tak tram merah kat belakang tu...itu la die hentian 47E. nanti turun tram korag melintas jalan pergi ke sebelah kanan korang maknye bertentangan ngan korag nanti akan nampak basketball field and tempat tempat rehat macam dekat atas ni...

haaa tu basketball field..pastu naik atas tu smpai nampak 7e korang melintas dekat 7e tu then trs keatas..masjid tu sebelah kiri anda jenguk2 atas sikit ada kubah masjid..dan area2 ni memang sunyi je die area sekolah..

Dan sampai time ni baru pukul 11..awal lagi kedai ni pun baru je bukak..nanti naik lift pergi ke aras kantin level 5..naik tangga pun boleh jangan sibuk nak cari lift jugak... setiap kali g oversea kalau boleh memang nak pergi ke masjid die..sebab abah memang nak tenguk dan sempatlah solat sunat skali..make sure siapa nk solat baca dlu ye dekat lift tempat amik wudhu and toilet level bape dan tempat solat level bape....

Antara dim sum yang sempat diorder...boleh la biase2 je takde la sedap giler...nak rase sekali skala boleh..

Order jugak makanan lain curry ayam la, mushroom la mee jugak aku pun dah lupa menu apa lagi..
masing2 nafsu tapi tak abis pun..total harga dalam HKD 400++ tak yah la convert nanti sakit hati..tengok makan macam ni tapi mahal..

Seterusnya kitowg bergerak untuk naik ke bukit...pergi Sky Terrace naik peak tram dan tiket dah pun dah beli time dekat airport time sampai 1st day tu...nak pergi sini dari Masjid ammar tu senang je..

Keluar dari masjid ammar lalu balik yang 7e korang melintas time sampai tadi dan belok kanan ke dan tahan la teksi dekat depan2 tu..dekat sna sama jugak macam dekat sni..tak yah tahan teksi dekat bustop pun takpe tepi2 tu pun die berhenti jugak..then ko cakap ngan driver teksi tu pergi ke Peak Tram lower Terminus, stesen untuk naik tram ni di tengah2 bandar...so jangan bimbang kalau driver tu hentikan ko dekat bangunan..yang ada fountain macam dekat bawah ni...tambang teksi murah je kurang dari HKD 40..macam aku kene HKD 35 ikut meter ye..tapi teksi kakak aku mahal sikit HKD 37  hahahaha...siapa suh tak beramah mesra ngan driver kan..hahaah

Time kami pergi ni tak ramai orang so tak yah nak berasak-rasak sangat tunggu tram sampai..aku rase sebab musim winter so takde orang sangat yang nak pergi bukan nampak apa pun kabur je atas tu...dan sejuk yaaa amat ye...

Naik ni dah penuh mak aku je dapat duduk lain kene diri dah la bukit die curam kakak aku lagi skit nak kebelakang...yang tempat Icha diri aku pakaikan die belt memang untuk kanak2 kot die sediakan...gembira kan ko icha jalan je kejenye....tahun depan kemana kah kite yeeee...?? tiket utk tahun dpn takde lagi ni..tahun ni dah fully booked hahahahhahaha

Wey panjangnye entry kali ni padahal tak sampai malam pun jalan...stresssnyeee nak tulis manjang...aku benciiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...sambung time aku rajin ea lepas ni..

Marilah bersambung entry kali ni setelah berminggu aku hold wiwiwiwwii...

Curam ok naik tram ni bape darjah n ketinggian tak sure plak tapi curam la dan dekat sblh2 landasn tram akan nampak bangunan before sampai puncak..mula2 aku ingatkan kawasan die macam dekat langkawi tu so ada kawasan memang khusus utk tram ni rupanye kwsn die tengah bandar...hebat HK ni...power..power..

Ok dah smpai atas di sky terrace ni nant masuk2 terus nampak tempat jualan mksudnye dekat level bawah skali and ada orang kata lagi murah dari ladies market tapi kami tak jenguk pun lalu gitu je...

Nak pergi naik ke puncak untuk tengok view tu kene naik level atas lagi menggunakan escalator ye lift takdak..so jauh la sikit jalannye and kalau sesiapa nak pergi madame tassauds dekat sini la tempatnye tapi kami tak pergi pun macam membazir je abah mak mesti boring tengok patung2..

Ni dah sampai dekat the Peak die kira kalau naik sini memang akan nampak view HK maybe pergi bulan 6-8 cantik la kot ni awal tahun pergi memang nampak kabus je la dah la sejuk...membazir je tiket g sni..

Tunggu tram ni kejap je maybe orang pun tak ramai kot and tempat duduk pun banyak kosong..

Balik tu kami nak try naik bende lain plak asyik naik train die je kan so harini kita explore naik ferry plak untuk balik ke homestay..turun dari tram tadi then boleh tunggu bus 15C untuk ke jetty...dan rupa jetty tu macam gambar dekat atas ni..nampak tak tulisan To Tsim Sha Tsui so korang ikut signage tu either nak duduk atas atau bawah dalam ferry tu...tiket die just touch your octopus card ONLY!!! senang kan tapi kalau nak beli tiket before masuk tempat tunggu ferry ada kaunter jual...

Cop! berbalik kepada tunggu bus 15C tu korang just tunggu je dekat bawah tempat tram tadi dan ada tulis bus no 15C...jetty tu ada tempat terakhir die akan stop and before tu die bawak korang ronda2 city HK dapatla lalu Bank Negara diowg mall2 diowg..just enjoy je time naik bus tu ye tak yah nak aware tempat stop...hehehehe

Amboi abah syok nampak naik feri...hahahahhaaha kejap je dalam bape minit dah sampai jetty di Tsim Sha Tsui...die akan stop dekat tempat tengok lampu malam2 tu..then carilah stesen MTR untuk balik ke homestay...

Balik tu aku, abah n mak balik homestay dlu sebab abah dah sakit kaki jalan banyak kan..yang lain g merayap... before balik singgah dlu Welcome beli buah la sayur la kemain lagi...aku memang suka jadi mak cik2 ni beli barang2 lauk sonok je abiskan duit lebih2 ni..

Lepas tu takde apa nak buat just lepak2 aku layan citer cinta si wedding planner and sha n shah je marathon nasib wifi laju back to back tgk..hahahahh...malam tu kebetulan kazen ktowg pun holiday kat sni skali and homestay diowg pun dekat je so plan g ladies market lagi kali ni kami borong tshirt HK....murah la dapat lupa plak aku nak amik gambar kedai tu..die bantai cakap cina aku bantai cakap melayu ahhhhhhh die ingt i tak berani ke hehehehhehe... time ktowg tengah pilih sebab borong smpai 15 helai then ada 1 group dari Malaysia dtg nk beli cina tu bagi mahal la plak pastu suh aku shhhh shhh jgn bgtau hrge choiii sgt korg kan...dah orang malaysia tu pun macam kerek je aku diamkan je la cb ramah tamah skit boleh aku bocorkan hrge die dapat tu mahal...

Lagi apa ek nak citer... dah takde apa2 la kot on tat day..just jalan tu skali kuar tu je la....oooo pastu kami beli la sikit perfume sikit utk kenangan...korang boleh pergi sasa atau alaaaaaaaaaaaaaa lupa plak nama die tapi die ala2 watson la gitu alaaaa lupa la nnt dah ingat nama kedai aku update k....